Blog

Fijne feestdagen van Nieuwstunes.nl!


Schermafbeelding 2014-12-23 om 17.52.23Tijdens de feestdagen is er veel Kerstmuziek te horen. Niet alleen de bekende hits op de radio en in tv-programma’s, ook de zendervormgeving wordt veelal in kerstsfeer gebracht. Om te vieren dat de feestdagen op het punt staan te beginnen, hebben we twee leuke tunes uit het archief voor je. Hieronder kun je luisteren naar de Kerstleader van RTL4 uit 1990 en uit 1998.

In het eerder dit jaar door Michel van Dijk geschreven artikel, vind je nog veel meer zendervormgeving van RTL4.

Fijne feestdagen!

Hans van Eijck Muziekprodukties - RTL4 Kerstleader 1990 Bernhard Joosten - RTL4 Kerstleader 1998
 

Welke popgroep maakte de leadermuziek voor Catherines talkshow?


tvcatherineHet antwoord: VOF de Kunst.

Je kent ze misschien nog van hits zoals Suzanne, Eén Kopje Koffie en Dikkertje Dap. Ook speelde ze een aantal seizoenen mee in Sesamstraat. Nol Havens is sinds de oprichting in 1983 het gezicht van de groep uit Tilburg.

De leadermuziek die VOF de Kunst maakte in 1997 en 1999 voor Catherine is vanaf nu te beluisteren in het archief op deze website. Tyn Smit, toetsenist bij de band en componist van veel van hun muziek, is verantwoordelijk voor de compositie van deze twee pakketten.

 

Special: 25 jaar RTL4, 25 jaar baanbrekende vormgeving


(Zet RTL-Véronique op 4. Deze campagne startte in december 1989)

Tot 1989 hadden we nog geen commerciële televisie in Nederland. We moesten het doen met de publieke netten Nederland 1, 2 en 3. Met RTL-Véronique kwam daar verandering in. De manier waarop televisie werd gemaakt in Nederland zou nooit meer hetzelfde zijn. Datzelfde gold voor de zendervormgeving. In de afgelopen 25 jaar heeft RTL4 talloze metamorfoses gehad maar altijd was de vormgeving baanbrekend en opvallend. Hoe zag het er vroeger ook alweer uit? En hoe klonken de tunes?

Lees verder »

 

Welke tune gebruikt RTL4 al 25 jaar lang?


RTL4_Ski_Magazine_Logo_1990Deze week bestaat RTL4 25 jaar. In die tijd zijn er veel tunes gekomen en gegaan maar één tune is al die tijd ongewijzigd gebleven. De kans dat je het weet, is niet heel groot want het programma is niet zo bekend. Het gaat namelijk over Snowmagazine. Al sinds 1989 is het te zien op RTL4 en gebruikt het de onderstaande tune van componist Robert Strating. Het elektronische slagwerk verraadt direct dat het om muziek uit de jaren tachtig gaat maar verder klinkt hij nog geweldig.

Robert Strating - Snowmagazine

Snowmagazine begon in 1989 als Ski Magazine en werd aan elkaar gepraat door veel verschillende mensen, waaronder Leontien Borsato. Het programma wordt op de zondagmiddag uitgezonden. Later deze maand beginnen ze aan een nieuw seizoen met presentatoren Koert-Jan de Bruijn en Susanne Dijksterhuis.

Na de klik het Telegraaf-bericht uit 1989 waarin Ski Magazine wordt aangekondigd.
Lees verder »

 

Tunes toegevoegd van Piets Weer en Opsporing Verzocht


tvweer

Piets Weer wordt al jaren door SBS6 met veel succes uitgezonden en nu staan bijna alle tunes van de rubriek online. Dat zijn de tunes van 1998, 2002, 2004, 2006 en 2013. Update: nu staat ook de tune uit 1996 online!

Als kleine bonus heb ik ook de muziek toegevoegd die te horen is wanneer de klok in beeld is die aftelt naar de start van Hart van Nederland.

Ook nieuw hier is de tune van Opsporing Verzocht. Het betreft de tune die het 6 jaar lang heeft volgehouden, van 2008 tot vorige week.

Veel dank gaat uit naar YouTube-kanaal OriginBroadcasting. Daaraan hebben wij de huidige tune van Piets Weer, de klok en Opsporing Verzocht te danken.

 

Endemol lanceert online winkel voor tv-tunes


EndemolProductiemaatschappij Endemol heeft onlangs een de Endemol Music Store gelanceerd voor de tunes en leaderpakketten van hun tv programma’s. Er is muziek te vinden van componisten zoals Fons Merkies (GTST, StartUp, Moordvrouw), Kuitenbrouwer & Henselmans (Ushi, Ik Vertrek), Guido Heeneman (Spellingstrijd, Het Spijt Me, Holland’s Best Fashion Designers) en Martijn Schimmer (Wie Ben Ik, GTST Quiz, Van Gogh). Talpa heeft al jaren een vergelijkbare dienst, evanals zenders RTL en SBS.

Mediamuziek is populairder dan ooit. Voor veel mensen die graag naar tv tunes luisteren is het aanbieden van deze voorheen niet beschikbare tunes een geweldige service. Dankzij het internet is de distributie van muziek enorm in prijs gedaald. Er hoeven geen cd’s meer te worden geperst. Daarom kan muziek die interessant is voor een kleiner publiek toch rendabel worden verkocht.

Verder is het geweldig om te zien dat ze bij Endemol ook de archieven zijn ingedoken en wat oudere muziek hebben aangeboden. Zo is het ONM leaderpakket uit 2008 ook te bestellen. Daarnaast wordt bij veel pakketten hoge resolutie artwork aangeboden. Alles ziet er dan nog net even mooier uit in je eigen digitale muziekbibliotheek

Toch zijn er nog wat verbeterpunten voor de website:

  • Het gebruikersgemak wordt verminderd door de onpraktische belemmering dat je een bestand maar drie maal mag downloaden. Toen ik de eerste keer iets kocht, luisterde ik naar het muziekbestand in mijn browser. Elke keer dat ik ernaar luisterde, werd hij opnieuw gedownload waardoor ik vervolgens na drie keer de muziek opnieuw kon kopen. Les geleerd, maar toch. Vermoedelijk is de beperking bedoeld om te voorkomen dat de muziek zonder te betalen wordt verspreid. Maar dat verhinder je hier niet mee. Als je de intentie hebt om het te verspreiden, hoef je het maar één keer te downloaden en gewoon eindeloos veel kopieën te maken van dat ene bestand
  • De beschrijvingen van wat je koopt, kloppen niet altijd. Het audiopakket van Wie Ben Ik 2013 wordt voor €1,99 aangeboden. Als je het hebt gekocht blijkt pas dat het alleen om de leader met doorstart gaat. De overige versies van de leader, de bumpers en de underscores zitten er niet bij. Om teleurstelling te voorkomen, wil je dat wel duidelijk maken voor de aankoop. (Eventueel zouden ze net zoals op TalpaDownloads.nl lage kwaliteit previews kunnen aanbieden.)
  • Bij sommige pakketten ontbreekt aan de beschrijvingen van de tracks. Het Wat Weet Nederland pakket is één 30-minuten durend mp3-bestand met daarin alle muzikale elementen die gebruikt werden tijdens de EO-quiz. Wat ook alweer waarvoor werd gebruikt is echter niet duidelijk. De trackbeschrijvingen zoals ze door de componist zijn opgesteld (in soms al hun lelijkheid: beginleader mix02 met hardere SFX), voldoen.
  • Waar alle downloadsites van leadermuziek onder lijden is de matige vindbaarheid van bepaalde tunes. Dat is niet anders in de Endemol Music Store. Bijvoorbeeld: het pakket van Het Spijt Me 2011 is niet te vinden via de gewone menustructuur maar wel als je door de entertainment-pagina’s bladert. Dat is op zich geen groot probleem want de echte liefhebber vindt het allemaal wel. Maar het geeft wel aan dat er kansen zijn om de presentatie van het aanbod te verbeteren.
  • Ten slotte, het zou leuk zijn om bij de aangeboden leaderpakketten ook de componisten te vermelden. Net zoals mensen willen weten wie dat ene mooie liedje op de radio zingt, wil ik ook graag weten wie welk leaderpakket heeft gemaakt.

Deze punten nemen niet weg dat veel mensen blij zullen zijn met de site die Endemol nu aanbiedt.

 

Tunes van Sinterklaasjournaal, Zomergasten en Debat op 2 toegevoegd


tv-sintHet duurt nog even voordat de Sint weer in het land is. Maar de Zwarte Pietendiscussie is alweer gevoerd dit jaar en dat is voor ons reden genoeg om de heerlijke tune van het Sinterklaasjournaal online te zetten.

Ook hebben we muziek toegevoegd die beter past bij de tijd van het jaar. Afgelopen zondag werd de eerste editie van de alweer 26e reeks Zomergasten uitgezonden. Sinds 1998 gebruikt dat programma muziek van de Noorse jazzmuzikant Bugge Wesseltoft als herkenningsmuziek.

Tot slot, het programma is onlangs ter ziele gegaan maar de tune leeft hier voort: Debat op 2. In de vier seizoenen dat het programma liep is over veel gediscussieerd maar waar het niet over is gegaan is de vraag waarom de tune van Martijn Schimmer toch zo verslavend is.

 

5 dingen om te weten over de tune van De Wereld Draait Door


Toen we componist Martijn Schimmer onlangs spraken over zijn nieuwe tune voor RTL Nieuws, vroegen we hem ook naar enkele van zijn bekendste en meest geliefde tunes. Vandaag: de tune van DWDD.

  1. dwdd-logoEen fusion van verschillende stijlen maakt deze tune uniek. In de tune zit een clichématig nieuwsakkoord. Maar doordat het is uitgevoerd met een big band en niet met strijkers en een pauken voelt het een beetje newsy zonder dat het meteen te zwaar wordt. Verder zit er qua groove iets in dat doet denken aan de Red Hot Chili Peppers. Dat hoor je zelden in combinatie met een big band.
  2. Componist Martijn Schimmer ziet dit als zijn beste tune. Hij krijgt hem vaak terug als referentie. Een opdrachtgever wil dan graag muziek net zoals de DWDD-tune zonder te weten dat Schimmer daar verantwoordelijk voor was.
  3. Toen DWDD eerder dit jaar verhuisde naar Nederland 1 werd de tune bijna vervangen. Het programma vroeg Schimmer om een geheel nieuwe versie te maken. Uiteindelijk kozen ze toch voor het vertrouwde geluid en kreeg de tune alleen een kleine remix. Er werd een hammondorgel aan toegevoegd en het slagwerk iets opgeschoond.
  4. Vaak wordt er in Hilversum gewerkt met instrumenten uit de computer maar de tune van De Wereld Draait Door is opgenomen met echte instrumenten. De interpretatie van de speler voegt namelijk ook nog wat toe. Schimmer: “In het geval van DWDD zijn er elementen ontstaan tijdens de opname doordat de trompettist zei: ‘als we nou dat doen of die harmonie er nog opleggen, dan is het helemaal geweldig!’”
  5. Er is een Latin-versie van de bekende DWDD-tune. Voor het minder succesvolle programma De Zomer Draait Door heeft Schimmer de bestaande opnamen van de blazers bewerkt. Door de timing ervan te veranderen met de computer wist hij het een Latin-klank te geven. Vervolgens is de rest van de instrumentatie ook veranderd.
 

5 dingen om te weten over de tune van The Voice


Toen we componist Martijn Schimmer onlangs spraken over zijn nieuwe tune voor RTL Nieuws, vroegen we hem ook naar enkele van zijn bekendste en meest geliefde tunes. Vandaag: de tune van The Voice.

  1. logoEen goede tune moet je volgens The Voice-producent John de Mol al kunnen meeneuriën nadat je hem één keer hebt gehoord. In eerste instantie benaderde hij hitcomponist John Ewbank ervoor. Maar Ewbank gaf de opdracht terug omdat hij niet uit de voeten kon met de korte duur van leadermuziek. Schimmer hierover: “Ik heb veel respect voor Ewbank als één van de beste componisten van popsongs. Die hebben alleen een lengte van ruim 3 minuten. Ik heb me in de afgelopen 20 jaar toegelegd op het neerzetten van een herkenbaar geluid en gevoel in 20 seconden.”
  2. Er zijn inmiddels meer dan 50 internationale versies van The Voice en voor elke editie wordt dezelfde tune gebruikt. De Engelse titels worden ingezongen door een koor in Nederland. De anderstalige titels worden ter plaatse opgenomen maar wel geproduceerd door Schimmer. In dat geval krijgen ze van Schimmer richtlijnen mee over onder andere de samenstelling van het koor (verhouding man-vrouw) en welke harmonieën ze moeten zingen. Zo klinken alle versies precies hetzelfde.
  3. Omdat de zang anders is moet ook de muziek subtiel worden aangepast. The Voice of Germany heeft bijvoorbeeld meer lettergrepen en andere klemtonen dan The Voice of Holland. De muziek moet dus onder handen worden genomen om voor dat verschil te compenseren. Verder zijn de blazers uit de mix gehaald voor bijvoorbeeld de USA. Die worden daar te veel geassocieerd met talkshows.
  4. In het koor zingt Martijn Schimmer zelf ook een paar partijen mee. Het koor van de The Voice Kids wordt gevormd door de kinderen van Schimmer. Op het moment dat hij bezig was met de tune, speelden zijn kinderen buiten met wat vriendjes. Daarom vroeg hij ze even heel hard en enthousiast “oohh KIDS!!” in de microfoon te roepen.
  5. Ook de Amerikaanse Voice gebruikt de tune van Schimmer. Dat wilde zowel Talpa als NBC heel graag. De muziek klinkt anders dan wat Amerikanen verwachten van leadermuziek. Maar juist dat pakte heel positief uit. In 2012 kreeg Schimmer een prestigieuze ASCAP Award uitgereikt in Los Angeles voor de tune.

Je kunt hier kijken naar een compilatie van internationale leaders van The Voice. De leaderpakketten van The Voice zijn te downloaden op TalpaDownloads.nl.

 

Hoe Martijn Schimmer per ongeluk terecht kwam in de wereld van tv tunes


MARTIJN_SCHIMMER_-MSP-23De eerste compositie van Martijn Schimmer was op tv te horen toen hij nog thuis bij zijn ouders woonde. Dat is meer dan twintig jaar geleden. Sinds die tijd is er veel veranderd. De componist die nu verantwoordelijk is voor de tunes van grote tv-shows (Miljoenenjacht, Sterren Springen), nieuwsprogramma’s (RTL Nieuws, Hart van Nederland) en serieuze dramaseries (Van Gogh; Een Huis voor Vincent), begon op zijn carrière zijn kamer in het ouderlijk huis.

Schimmer werkte in een Rotterdamse muziekwinkel waar hij synthesizers verkocht. Zo kwam hij in aanraking met het maken van elektronische muziek. Op een feestje speelde hij als solo-entertainer (“ik had de hele band geprogrammeerd”) toen hij werd voorgesteld aan een belangrijke man in de muziekindrustrie: Hans van Eijck. Destijds was Van Eijck de meeste prominente componist van tv-tunes. De jonge Martijn Schimmer was niet echt onder de indruk: “Dat is een gek beroep dacht ik! Ik had er niet bij stil gestaan dat het een echt vak is.”

Zijn allereerste tune

Van Eijck zocht nog iemand die handig was met elektronica want zelf was hij vooral schrijvend erg goed. Dat werk betaalde beter dan werken in de muziekwinkel dus Schimmer hapte toe. De eerste klus die Van Eijck hem toevertrouwde was een lied voor het tv-gala met de titel: Het Leven Begint Bij Een Kind. “Dat was een eenmalig ding en Hans wilde me die kans geven,” zegt Schimmer daar nu over. Boven op zijn kamer thuis ging hij aan de slag en binnen een uur of twee had hij het lied gecomponeerd. Hij liet het horen aan Van Eijck. Die vond het wel aardig. Er moest nog wel een brigde bij en iets meer structuur in maar Van Eijck besloot de compositie te gebruiken. Een tijdje later werd het op tv ten gehore gebracht door Anita Meyer en Gordon.

Lees verder »

 

Wat de leadermuziek van RTL Nieuws gemeen heeft met die van Lingo


1110medlingodeze-300x253

In de aanloop naar de nieuwe vormgeving van het RTL Nieuws stond het productieteam in nauw contact met de componist, Martijn Schimmer. Kleine aanpassingen van de vormgeving hebben soms namelijk grote consequenties voor de muziek. Zo werd met de introductie van de nieuwe leaders ook de openingsstructuur van de bulletins gewijzigd. Pas laat in het proces werd deze aanpassing gedaan. Eigenlijk was de muziek al af. Maar, zo vertelde Schimmer ons toen wij een bezoek brachten aan zijn studio, vanwege deze aanpassing moest de muziek ook worden gewijzigd.

Kleinere bulletins zoals het Ontbijtnieuws gebruiken nu ook de openingsstructuur zoals we die kennen van het Half Acht Nieuws. Dat betekent dat ze niet meer beginnen met de leader maar met een zogenaamde coldstart. De presentator verschijnt dan in beeld en bespreekt de hoofdpunten van het nieuws. Zijn teksten worden vergezeld door een underscore.

In eerste instantie probeerde de productie bij RTL zelf de volgorde van de muziek te wijzigen. De headlines-muziek van Half Acht werd gebruikt in combinatie met de leader van bijvoorbeeld het Ontbijtnieuws. Maar, zo kreeg componist Martijn Schimmer te horen, dat klonk voor geen meter. Dat verbaasde hem niet: “Die muziek was niet gemaakt om in combinatie met elkaar gebruikt te worden.” Verschillen in toonhoogte en tempo maken de overgang tussen de onderdelen onplezierig om naar te luisteren.

Als tv-componist ben je niet alleen verantwoordelijk voor het maken van mooie muziek. De manier waarop het gebruikt wordt is bepalend voor hoe het klinkt op tv. Daar moet je dus ook rekening mee houden. Voor het RTL Nieuws betekende dit dat er niet alleen een aparte leader nodig was voor elk bulletin, maar ook produceerde Schimmer aparte underscores voor de coldstart.

Bij de restyling van Lingo in 2010 stond Schimmer voor een vergelijkbare uitdaging. Lees verder »

 

Primeur: de nieuwe tune van Editie NL


EditieNLNu de eerste uitzendingen met de nieuwe vormgeving erop zitten, zijn de nieuwe tunes toegevoegd aan het archief hier. Het gaat om de tunes van RTL Weer & Verkeer, RTL Z Nieuws en RTL Nieuws. Wie graag naar meer tunes luistert, kan het leaderpakket downloaden op RTLLeadermuziek.nl. Over de nieuwe tune van Editie NL hebben we nog niet zo veel gehoord. Die heeft RTL nog niet ter beschikking gesteld. Vanavond worden ze pas voor het eerst gebruikt maar nu kun je hem al hier beluisteren: de nieuwe tune van Editie NL. Het is een subtiele aanpassing van de tune die al sinds 2003 wordt gebruikt.

De eerste uitzendingen gisteravond vanuit het nieuwe decor ging overigens zo goed als vlekkeloos. Ook op de sociale media wordt het positief ontvangen. Dat is ongebruikelijk omdat de meeste tv kijkers wars zijn van verandering. Specifiek kreeg de nieuwe promo veel waardering. Terecht, want de remix van de RTL Nieuws-tune die Martijn Schimmer maakte is briljant! (Lees verder om hem te bekijken…en nog een keer en nog een keer…)

Lees verder »

 

Nieuwe RTL Nieuws-tune geïnspireerd op dance en dubstep


rtln14decorVanavond wordt het nieuwe RTL Nieuws gelanceerd. De vormgeving gaat volledig op de schop en zal anders zijn dan andere nieuwsprogramma’s in Nederland. Componist Martijn Schimmer, ook bekend van de tunes van De Wereld Draait Door en The Voice of Holland, voorzag de nieuwsrubriek van nieuwe leadermuziek. Wij gingen langs bij zijn studio en spraken met hem over zijn werk. Zijn opdracht? Vroeger moest de tune van RTL Nieuws klinken zoals een nieuwstune hoort te klinken. Nu moest hij klinken zoals een nieuwstune in de toekomst hoort te klinken. Alles wat nu een nieuwstune een nieuwstune maakt, mag niet. Dus geen strijkers, geen pauken en geen trompetten.

Akkoorden zijn ge-sidechained

Maar hoe dan wel? Om inspiratie op te doen voor deze tune keek Schimmer naar de laatste trends in dubstep en dance. De effecten uit die genres komen dus ook terug in de openingsmuziek van het RTL Nieuws. “De akkoorden die spelen worden ge-sidechained—een deel van het geluid wordt door een compressor even weggehaald waardoor het een pompend effect heeft.” Dat zit niet loeihard in de mix maar het geeft wel een eigen klank. Dat had Schimmer nog niet eerder gehoord in een nieuwstune. Dat was precies de bedoeling.

Lees verder »

 

Promotie voor nieuwe vormgeving RTL Nieuws komt op gang


rtlnieuws14Aanstaande maandag tijdens het Half Acht Nieuws gaat de nieuwe vormgeving van RTL Nieuws in premiere.  Er komen nieuwe tunes, een nieuw decor, een nieuwe website, nieuwe graphics en nieuwe mobiele apps. Inmiddels is de promotie daarvan op volle gang gekomen en bieden verschillende media een voorproefje.

Uiteraard heeft de site van RTL Nieuws er zelf het nodige over. Op een speciaal deel van de website worden alle foto’s en artikelen die zij daar zelf over schrijven gebundeld.

Rick Nieman is vanavond te gast bij RTL Late Night om te praten over “de nieuwste snufjes, robotcamera’s en andere innovaties waarmee het Nieuws in een totaal nieuw jasje is gestoken”.

Verder heeft de Volkskrant van vandaag een interview met de twee Britten, Mark Porter en Dylan Griffith, die verantwoordelijk zijn voor de nieuwe vormgeving. De basis voor de visuele identiteit zijn ronde hoeken:

“Porter: ‘Dat gegeven was de basis voor de eerste schetsen van de nieuwe visuele identiteit. Het wordt geïnspireerd door het ‘frame’, het kader dat overblijft als je de inhoud wegdenkt op alle apparaten waarop nieuws wordt geconsumeerd.’ Griffith vult aan: ‘Je zegt er tegelijkertijd mee: dít is voor ons belangrijk.’

“De ronde hoeken van het bekende frame komen overal terug. In de typografie van de eerste drie letters van het nieuwe logo, in de leader, en ook in het futuristische decor, dat bestaat uit drie grote groene schermen waarop uiteenlopende beelden geprojecteerd kunnen worden.”

De Volkskrant meldt ook dat componist Martijn Schimmer de pitch voor de tunes won van Stephen Emmer. Maar Schimmer en Emmer waren niet de enigen die mededen. Ook componist Bernhard Joosten leverde een demo aan. Daarmee vroeg RTL Nieuws elke componist terug waarmee het in de afgelopen twintig jaar heeft gewerkt.

Maandag starten wij hier op Nieuwstunes.nl met een serie artikelen naar aanleiding van een bezoek dat wij brachten aan Martijn Schimmer en zijn studio. We laten je zien wat deze tunes voor RTL Nieuws uniek maakt, hoe ze zijn gemaakt en wat het vak van tv-componist allemaal inhoudt.

 

Nieuwe studio ARD Tagesschau liep anderhalf jaar vertraging op


Bildschirmfoto-2014-04-15-um-17.45.09-630x357Wie vindt dat de nieuwe studio van RTL Nieuws lang op zich laat wachten, moet eens kijken naar de Duitse televisie. Vanavond heeft ARD Tagesschau, het Duitse journaal, een restyling gekregen die oorspronkelijk gepland stond voor 26 december 2012. Enkele dagen voor het moment suprême stelde de Duitse publieke omroep de lancering toen uit. Uiteindelijk duurde het uitstel dus zo’n anderhalf jaar. Vergeleken daarmee is de maand vertraging van RTL Nieuws niets.

Het was het wachten waard want de nieuwe vormgeving is indrukwekkend. Het centrale element in de nieuwe studio is een gebogen videowand van maar liefst achttien meter breed. De tune is een nieuw arrangement van de melodie die al sinds 1956 wordt gebruikt. Deze versie is afkomstig van het bedrijf van de beroemde filmcomponist Hans Zimmer. Er is gekozen voor een klassieke en statige uitvoering. (Leuk weetje: bij de Duitse omroep zijn ze zo conservatief dat de openingstune tot 2007 dagelijks live werd gespeeld door een orkest.)

Net zoals bij RTL ging het bij de ARD om meer dan een nieuwe vormgeving voor Tagesschau. Dat verklaart ook meteen de vertraging. De manier waarop het nieuws wordt geproduceerd veranderd. Niet alleen moet de techniek worden aangepast maar ook moet een hele grote redactie ermee leren werken.

Lees verder »