Hoe Martijn Schimmer per ongeluk terecht kwam in de wereld van tv tunes


MARTIJN_SCHIMMER_-MSP-23De eerste compositie van Martijn Schimmer was op tv te horen toen hij nog thuis bij zijn ouders woonde. Dat is meer dan twintig jaar geleden. Sinds die tijd is er veel veranderd. De componist die nu verantwoordelijk is voor de tunes van grote tv-shows (Miljoenenjacht, Sterren Springen), nieuwsprogramma’s (RTL Nieuws, Hart van Nederland) en serieuze dramaseries (Van Gogh; Een Huis voor Vincent), begon op zijn carrière zijn kamer in het ouderlijk huis.

Schimmer werkte in een Rotterdamse muziekwinkel waar hij synthesizers verkocht. Zo kwam hij in aanraking met het maken van elektronische muziek. Op een feestje speelde hij als solo-entertainer (“ik had de hele band geprogrammeerd”) toen hij werd voorgesteld aan een belangrijke man in de muziekindrustrie: Hans van Eijck. Destijds was Van Eijck de meeste prominente componist van tv-tunes. De jonge Martijn Schimmer was niet echt onder de indruk: “Dat is een gek beroep dacht ik! Ik had er niet bij stil gestaan dat het een echt vak is.”

Zijn allereerste tune

Van Eijck zocht nog iemand die handig was met elektronica want zelf was hij vooral schrijvend erg goed. Dat werk betaalde beter dan werken in de muziekwinkel dus Schimmer hapte toe. De eerste klus die Van Eijck hem toevertrouwde was een lied voor het tv-gala met de titel: Het Leven Begint Bij Een Kind. “Dat was een eenmalig ding en Hans wilde me die kans geven,” zegt Schimmer daar nu over. Boven op zijn kamer thuis ging hij aan de slag en binnen een uur of twee had hij het lied gecomponeerd. Hij liet het horen aan Van Eijck. Die vond het wel aardig. Er moest nog wel een brigde bij en iets meer structuur in maar Van Eijck besloot de compositie te gebruiken. Een tijdje later werd het op tv ten gehore gebracht door Anita Meyer en Gordon.

Het was het begin van een intensieve werkrelatie die Schimmer had met Van Eijck. Schimmer leerde veel over het vak. Dat leidde in 1995 tot zijn eerste echte tv tune. Voor het nieuwe programma Peter R. de Vries, Misdaadverslaggever componeerde hij een opmerkelijke melodie. De melodie werd door de jaren heen een aantal keer gemoderniseerd maar bleef in gebruik tot de allerlaatste aflevering van het programma zeventien jaar later.

“Als een regisseur beschrijft hoe de leader-sequence eruit ziet, dan hoor ik in mijn hoofd al de energie en drive die de muziek moet leveren”

In de jaren die daar op volgden, bood de opkomst van belspelletjes hem de kans om veel vlieguren te maken. Die programma’s vulden tientallen uren zendtijd per week en moesten allemaal voorzien worden van leadermuziek, bumpers en spanningsmuziek. Af en toe mocht er geëxperimenteerd worden. Het was de ideale manier om het vak te leren.

In 1999 hield de samenwerking met Hans van Eijck op en ging Schimmer zijn eigen weg bewandelen. Hij wilde niet concurreren met zijn voormalig leermeester, dus stortte hij zich in eerste instantie op scènemuziek voor films en dramaseries. Dat is de achtergrondmuziek die de meeste kijkers niet opvalt maar die wel cruciaal is voor het overbrengen van de juiste emotie. Westenwind was de eerste serie waarbij hij volledig verantwoordelijk was voor de scènemuziek. Populaire bioscoopfilms zoals Costa! en Ellis in Glamourland volgden.

Expansie naar het buitenland?

De hoeveelheid werk liep echter na een aantal jaren terug. Tv is onderhevig aan trends en Nederlandse fictie was op dat moment even minder populair. Door oude contacten werd hij weer de wereld van grote shows ingetrokken. Ze zochten iemand die daar ervaring mee had. “Als een regisseur beschrijft hoe de leader-sequence eruit ziet, dan hoor ik in mijn hoofd al de energie en drive die de muziek moet leveren,” vertelt Schimmer. Hij had het geluk dat het allemaal succesvolle programma’s werden die lang liepen (Eén Tegen Honderd, De Wereld Draait Door). Als componist ben je altijd afhankelijk van het succes van de programma’s waarvoor je schrijft.

Sinds die tijd is het bedrijf van Schimmer rap gegroeid. Dat is te zien aan de vele programma’s die zijn naam op de aftiteling hebben. Inmiddels werken er bij SMP Amsterdam meerdere audioproducers. Niks gaat de deur uit voordat Schimmer het persoonlijk heeft goedgekeurd. Maar elke audioproducer voegt een specialiteit toe. Schimmer: “René is heel goed in drums mixen en doet voor ons alle IT en techniek. Mario is heel goed in rock en dance. Daniel heeft een sterke combinatie van technische kennis en muzikale capaciteiten. Matthijs is heel goed in klassieke producties. Dus als iemand een groot John Williams-achtig stuk wil, moet ik dat niet meer zelf arrangeren.”

Nu hij Nederland heeft veroverd lonkt het buitenland. Dankzij het succes van The Voice is zijn muziek al in veel landen te horen, inclusief Amerika. Maar een buitenlandse vestiging? Concrete plannen zijn er nog niet maar het is wel een optie die Schimmer bewust open houdt. Onlangs is het bedrijf verhuisd van Barendrecht naar de Nederlandse stad met de meeste internationale allure: Amsterdam. Het bedrijf is er dus in ieder geval klaar voor.

Dit is het derde artikel in een serie van drie over de nieuwe tune van RTL Nieuws en het bezoek dat wij brachten aan de studio van componist Martijn Schimmer. Lees deel 1 en deel 2 terug. Komende weken is hier meer te lezen over sommige van zijn bekendste tunes.

   Reageer


Geef een reactie