Asjemenou! De vrolijke Loeki-tunes die iedereen nog kent


LoekiDeLeeuw_STERMeer dan dertig jaar lang was Loeki de Leeuw te zien rondom de STER-blokken op de publieke radio en tv. Spreekbuis, een internetplatform voor omroepmedewerkers, heeft er deze zomer een special over. Net zo bekend als de pop zelf is de melodie die hem al die tijd heeft begeleid.

Componist Marian de Garriga bedacht hem. Oorspronkelijk duurde het vrolijke deuntje 9 seconden. Elk nieuw winter- en zomerseizoen werden de animaties vernieuwd en kwam er dus ook nieuwe muziek. Je zag Loeki liggen in een hangmat, spelen in een popband of schieten als een cowboy. Kenmerkend was dat de melodie altijd hetzelfde was maar het arrangement verschilde. De ene keer klonk deze als Beethoven, dan weer als een jazzy big band. Zo was Loeki herkenbaar en toch steeds anders.

De Garriga werkte door de jaren heen samen met verschillende arrangeurs, waaronder Willy Langestraat, Hans Vermeulen en Dick Bakker. Laatstgenoemde legde ons uit dat hij de compositie van De Garriga bewerkte om te passen binnen de stijl van het nieuwe filmpje, bijvoorbeeld door de instrumentatie aan te passen.

Bakker heeft in de jaren ’80 talloze Loeki-tunes gearrangeerd. Meestal wordt voor commercials en tv-leaders eerst het beeld gemaakt en dan pas de muziek. Maar bij Loeki was dat andersom, vertelt hij ons:

Bij Loeki werd er gewerkt met een getekend storyboard. Daar kon je precies zien wat er gebeurde en in welk tijdsbestek. Ook de sfeer en de eventuele muziekinstrumenten die werden gebruikt waren daarbij te zien. Daarna arrangeerde ik de muziek conform de tekeningen en werd vervolgens het filmpje op de muziek gemaakt.

Toen we spraken met Bakker kwamen we er ook achter dat hij honderden reclamespotjes van muziek had voorzien, van Heineken tot KLM en Phillips. Zo mogelijk was er ooit een STER-blok op het scherm waarin louter van Bakker was te horen. Het zou zomaar kunnen.

Loeki_Tunes

Compilatie Loeki-tunes (1972-1989)

De publieke omroepen ging in 1987 ook reclameblokken tussen reguliere programma’s door uitzenden, niet alleen meer voor en na het NOS Journaal. Dit werd ‘zwevende reclame’ genoemd. De term ‘zwevend’ kwam ook in uitdrukking in de nieuwe Loeki filmpjes. Je zag Loeki vliegend op een tapijt of hangen aan een paraplu. Wegens de hogere frequentie van reclameblokken werd de melodie ingekort. De filmpjes duurden slechts 4 seconden. 

Loeki_Tunes

Compilatie Zwevende Loeki-tunes (1987)

Ook voor de radio werd de melodie van De Garriga gebruikt om reclameblokken te omlijsten. De Loeki-melodie werd uitgevoerd in de muziekstijl die paste bij de profilering van de betreffende zender.

radiologos

Compilatie Radio Loeki-tunes

De geschiedenis van Loeki

Loeki_Special

Loeki de Leeuw, 1972

In januari 1967 werd het eerste STER-reclameblok uitgezonden op de Nederlandse televisie. Om de scheiding tussen de verschillende adverteerders te markeren, was een kort filmpje van golvend water te zien na afloop van een reclamespot. Joop Geesink zag op de buitenlandse televisie dat dit werd opgevuld door animatiefilmpjes. Hij vond dat dit ook in Nederland moest kunnen. De opdracht: een filmpje dat mensen een glimlach op het gezicht tovert. Hiermee was Loeki de Leeuw geboren.

De toenmalige directeur van de STER zag er wel wat in en liet eerst een serie testfilmpjes maken. Loeki zag het levenslicht op 20 januari 1972 via het televisiescherm. De eerste animaties waren uitsluitend gericht op de muziek. Dit om eerst te testen hoe het publiek zou reageren. De experimentele periode was slechts van korte duur: in mei 1972 werd een nieuw contract getekend tussen de STER en Joop Geesink met als opdracht om 60 nieuwe animatiefilmpjes te vervaardigen. Binnen de kortste tijd was Loeki uitgegroeid tot een nationaal symbool.

Niet iedereen was enthousiast. De reclamewereld was bang dat de Loeki-spotjes concurrentie vormde voor de aandacht van de kijker. De Consumentenbond vond dat televisiereclame überhaupt moest verdwijnen en op enig moment in 1975 leek de Tweede Kamer daarmee in te stemmen. Maar zoals we nu weten kwam het zover niet.

Juggles

De Juggles, een mislukt alternatief voor Loeki

Loeki de Leeuw kreeg in 1988 concurrentie van de Juggles. Deze groep stripfiguurtjes, bedacht door Tom Keyzer, ging de zwevende reclameblokken op het toen nieuwe Nederland 3 opleuken. Maar echt populair werden de beestjes met lange oren nooit. Een jaren later verdwenen ze alweer van het scherm. De STER werd weer het volledige domein van Loeki.

In november 2001 ging het roer drastisch om bij de STER. De organisatie werd gemoderniseerd. Er werd een nieuwe logo geïntroduceerd maar Loeki mocht voorlopig nog blijven. Dat veranderde alsnog in 2004. De hoge productie- en uitzendkosten zorgden ervoor dat de laatste Loeki-filmpjes te zien waren op 31 december 2004. In 32 jaar tijd zijn er meer dan 3000 filmpjes gemaakt.

Loeki leeft gelukkig nog wel voort in meer dan alleen ons geheugen. Elk jaar wordt nog steeds de Gouden Loeki uitgereikt voor de beste tv-reclame. En strips van het onhandige leeuwtje zijn te lezen in het kinderblad Okki.

Wie er geen genoeg van krijgt

Mocht je echt nog graag de gouden tijd van Loeki willen herbeleven, YouTube is je vriend. Hieronder een video met maar liefst 150 Loeki-filmpjes.

   Reageer


Geef een reactie